دسته‌بندی نشده

یه توسعه دهنده کسب و کار چه وظایفی داره

توسعه دهنده کسب و کار کیه؟

اگر بخوام با دیدن شرح شغل مدیر مارکتینگ، مدیر محصول، مدیر توسعه کسب و کار ، مدیر فنی و خلاصه چندین سمت شغلی پر کاربرد در یک تجارت ، یکی رو به عنوان بیشترین احتمال برای کارافرین شدن در مرحله بعدی رشد شخصی شون انتخاب کنم ، احتمالا مدیر توسعه کسب و کار انتخاب اولم خواهد بود.

این واضح ترین تعریف عملی از نظر من برای شغل توسعه دهنده کسب و کار هست .

واقعیت اینه که توسعه دهند کسب و کار وظایف شخص کارافرین رو در بخش های کوچک تر یا تقسیم بندی شده یک شرکت به عهده داره .

شاید همون شرکتی که اون توسعه دهنده کسب و کار درش مشغول به کاره حاصل فعالیت یک توسعه دهنده کسب و کار دیگه بوده !

کی و چرا بهش احتیاج داره؟!

هر بیزنسی نیاز به توسعه دهنده کسب و کار داره ولی این به معنی حضور و فعالیت تمام وقت یک نفر در این موقعیت شغلی نیست .
مثلا پذیرش24 در سال 94 روی کاغذ و در چارت سازمانی خودش توسعه دهنده کسب و کار نداشت . ولی همین وظیفه تحت عنوان شغلی مدیر تحقیق و توسعه جلو میرفت . (بخشی از وظایف تیم تحقیق و توسعه بود).
مطمئنا اگر تجارت ما نیاز به رشد و ارزش آفرینی داره ، نیاز به یک نفر که دائما به این موضوع فکر کنه هم داره !
الان و توی تیم زیر صد نفره پذیرش24، ما علاوه بر خود این سمت، وظایفی رو داریم که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم توسط توسعه دهنده کسب و کار به سایر تیم ها ارجاع میشه .
معمولا توسعه دهنده کسب و کار مستقیما به مدیرعامل گزارش میده و خیلی هم وظایفش با هیات مدیره درگیره.

ما معمولا روالی رو برای پرورش ایده ها داریم که وظیفه پختن و رسودن کار به عهده همین شخصه .
توسعه دهنده کسب وکار باید از جاهای مختلف ایده ها رو دریافت کنه :

  • خود مشتریان : چون مهمترین آدم ها همین مشتریان هستند
  • مدیرعامل : چون وظیفه اصلی توسعه کسب و کار و ذینفع اصلی هست.
  • مدیران اصلی : چون به بهترین شکل و با جزئیات اجرای تسک های هر تیم ارتباط دارند
  • اعضای تیم : چون روزانه به تک تک پیچ و مهره های کسب و کار فکر میکنند و باهاش تعامل دارند .
  • رقبا : چون باید فاصله رو سنجید و از چیزی غافل نشد.
  • و خلاصه هر کسی یا محتوایی که ممکنه به روشی بهمون کمک کنه به بهترین شکل ممکن تا ایده ها دریافت کنیم یا بپزیم!

بعد از جذب ایده ها نوبت به تحلیل و اولویت بندی تمرکز روی اجراست .
معمولا ادعا میشه ایده ها از قبل مرتب شده و ما قرار نیست بتونیم تغییر جدی توی اولویت بندی ایجاد کنیم ولی واقعیت اینه که یکی از مهمترین وظایف ما، تایید یا رد این اولویت بندی هاست . از نظر هرکسی ایده خودش بهترینه ولی بهترین ایده ها هم ممکنه بعد از محاسباتی مثل سهم بازار و رقبا رد بشن .

آیا من هم توسعه دهنده کسب و کارم و چرا باید این شغل رو انتخاب کنم ؟
برای جواب به سوال بالا به نکات زیر دقت کنید

سعی میکنم ساده و واضح توضیح بدم که باید و نباید های این شغل چیه:

  • نیاز پیدا می کنید از محصول و فرایند تولید محصول/خدمت سر در بیارید
  • نیاز پیدا می کنید از بازاریابی ، مارکتینگ، هک رشد و اینجور مفاهیم آگاهی پیدا کنید .
  • نیاز پیدا میکنید کلان به موضوعات نگاه کنید
  • صرفا دید تخصصی و مهارت  های تکنیکی ممکنه به دردتون نخوره ولی ینازتون هست
  • باید تیم سازی کنید و به صدها دلیل دیگه مهارت های نرم رو فراموش نکنید.
  • تحلیل ایده ها گاهی خیلی هم با کلاس نیست (ممکنه حس اپراتور بودن بهتون دست بده)
  • به نوعی دستیار مدیرعامل در حوزه توسعه بازار یا محصول به چشم بیاید .
  • باید حواستون به نقطه خروج باشه . اگر نتونید سریع تیم لازم برای اجرای ایده و مدیران مورد نیازش رو مستقر کنید خودتون هستید و ایده ای که قرار نیست رشد کنه !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن